Onsda 10 augusti!

Dag: 2011-08-10 | Kl: 18:10:21 |Mica´s recept | Kommentera (1)
Idag har de vart en sån där innomhus dag riktigt de har regnat hela dagen vräkt ner i mellanåt vid middastid bytte vi till regn täckena på pållarna , värkade även mysens hovar =)igår började jag göra svart vinbärs gelé och fortsatte idag gjort på 6 kilo svarta och i förmiddas va ja ut å plocka av dom röda å vita och kokade gelé på de åxå nu har jag bara paradis äpplena kvar å plocka men de regnar såå , så ja får vänta ett tag till
receptet på gelé
3kg vinbär
15dl vatten
låt koka 5-10 min
häll i
sylt socker ca 8-9 hekto
alla recept ja hittat har dubbelt så möe socker
koka sen 10-20 min utan att röra gör test om gelén är klar jag brukar droppa på nåt svalt så ser du om de är klart
om de ändå skulle visa sig att de är för löst när de kallnat så kan man koka de igen med ännu lite mer socker 1-2 dl
häll upp på rengjorda burkar =)
sophie blev sugen på å baka så hon gjorde dessa
Sophies Mintgömmor!
1 dl florsocker
200g smör
1 dl potatismjöl
4 ½dl vetemjöl
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Garnering:
100 g mörk choklad
3-4 droppar mintextrakt
Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Använd gärna en matberedare så går det snabbare.
Rulla degen till små bollar och lägg på en bakpappersklädd plåt.
Tryck till med tummen i mitten på varje kaka så det blir en liten fördjupning.
Grädda kakorna i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter. Låt kakorna kallna.
Smält chokladen och droppa i mintextraktet.
Fyll groparna i kakorna med mintchokladen.
Sophies Mintgömmor!
1 dl florsocker
200g smör
1 dl potatismjöl
4 ½dl vetemjöl
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Garnering:
100 g mörk choklad
3-4 droppar mintextrakt
Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Använd gärna en matberedare så går det snabbare.
Rulla degen till små bollar och lägg på en bakpappersklädd plåt.
Tryck till med tummen i mitten på varje kaka så det blir en liten fördjupning.
Grädda kakorna i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter. Låt kakorna kallna.
Smält chokladen och droppa i mintextraktet.
Fyll groparna i kakorna med mintchokladen.
nu ska ja gå å röja undan lite i köket men önskar alla en skön kväll=)

Postat av: Lena!

oj vad du fått mycket gjort :) jag provade göra gele en gång och totalmisslyckades :( men ska prova ditt recept då jag har svara vinbär i frysen :) och kakorna ser himmelskt goda ut :) Kram

2011-08-10 @ 18:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0